نخستین پیانو در حدود سال 1185 خورشیدی (1806 میلادی) به ایران آورده شد. این پیانو که مدتها در منزل عضدالدوله، پدر عین الدوله (صدر اعظم وقت) نگهداری می شد، با توجه به امکانات حمل و نقل در آن زمان، تنها پنج اکتاو داشت هدیه ای بود از سوی ناپلئون بناپارت به فتحعلی شاه قاجار. بعدها ناصرالدین شاه در بازگشت از سفرهایش به اروپا، چند پیانوی کامل به تهران آورد. در دربار، نوازنده نامدار سنتور، محمد صادق خان (سرور الملک) با توجه به اندک شباهت هایی که میان مکانیسم کار سنتور و پیانو وجود دارد و همچنین با تغییر کوک ساز، به اجرای نغمه های ایرانی با پیانو روی آورد.
به نظر می رسد نخستین پیانونواز ایرانی که این ساز را به شیوه درست نواخته غلامرضا مین باشیان (1314-1240) ملقب به «سالار معزز» است. وی که در شعبه موزیک دارالفنون در تهران و مدتی هم در کنسرواتوار سن پترزبورگ تحصیل کرده بود قطعه ای به نام «آواز ماهور: فانتری روی موتیف های ایرانی» (Fantasie sur des motifs persan “D’Avaz Mahour”)
انوشیروان روحانی و اردشیر روحانی - شاگردان شاخص جواد معروفی - که در هنرستان موسیقی ملی نزد وی آموزش دیده بودند نیز به اجرای آهنگ های ایرانی به سبک خاص خود ادامه دادند و آثاری نیز با الهام از دستگاه های موسیقی ایرانی آفریدند
افلیا پرتو و مهین زرین پنجه از دیگر شاگردان جواد معروفی هستند که به فعالیت های محدودی در این زمینه مشغولند. حمید و سعید دیهمی نیز که نزد انوشیروان روحانی آموزش دیده اند در کالیفرنیا به فعالیت پیگیر در این زمینه مشغولند و رامین ذوالفنون نیز (در همان منطقه) با تغییر کوک پیانو آثاری به ضبط رسانده است که بیشتر با ساکسیفون حافظ مدیرزاده همراه است.
پس از انقلاب 1357 با توجه به دگرگونی های وسیع در عرصه های فرهنگی و به ویژه موسیقی، اجرای موسیقی ایرانی با سازهای غربی همچون پیانو بسیار محدود گشت و از اواخر دهه 1370 نیز فعالیت در این زمینه، عموما با افت شدید کیفی دنبال شد
پاراگراف آخر خیلی جای تاسف داره ! امیدوارم اسم زردالوی ما هم روزی در جایی مثل اینجا برده بشه :))
عزیزم ولی الان دیگه نه رو به پیشرفته خودشم از نوعه غیر حرفه ای و الکی پلکی اون واقعیا رو نذاشتن کار کنن امروزیها هم که دارن همش ادا در میارن
سلام وبلاگ من اپ شد وبلاگ شما هم عالی شده .
اگه سر بزنین ممنون میشم .
یکم اطلاع رسانی کردم.
یه خورده اطلاع رسانی زیاد هم بد نیست.
ممنون
سلام
این قسمت آخر رو خوب اومدی هر چند جای تاسف داره . ولی مسئله دیگه اینه که اصلا موسیقی ایرانی تو کشور ما کمرنگ شده. چه برسه اجرای موسیقی ایرانی با سازهای غربی. همه چسبیدن به موسیقی پاپ . نمی خوام موسیقی پاپ رو رد کنم نه. اما این که بعضی ها اسمش رو گذاشتن پاپ چیزی جز بد نام کردن موسیقی پاپ نیست. ولی تا بوده همین بوده. امیدوارم این وضع تغییر کنه.