تمیز کردن ویالن

 

سلام

حتما با ماده ی کولیفن آشنایی دارید (ماده ای که نوعی صمغ درخته و برای جلوگیری از لغزش موهای آرشه روی سیمها استفاده میشه)

همین ماده که ابزار اصلی استفاده کنندگان ویولنه وقتی که روی سیمها کشیده میشه بصورت گرد سفیدرنگی روی بدنه ی ویلن پخش میشه و با مرور زمان باعث مات شدن بدنه ی ویلن میشه و شکنندگی اون رو باعث میشه و البته عمر مفید چوب های استفاده شده رو کم می کنه.

برای جلوگیری از این عامل:

۱- با دستمال خشک  بدنه رو از این گرد پاک می کنیم (از دستمال مرطوب به هیچ وجه استفاده نشه)

۲- با کمی پنبه ی آغشته به روغن زیتون بدنه رو چرب می کنیم طوری که به تمام قسمت ها(غیر از سیمها) برسه

۳- با پنبه ی خشک روغن اضافی رو از سطح چوب پاک می کنیم تا از چسبندگی سطح جلوگیری کنه

۴- این عمل رو ۲ هفته یکبار انجام دهید.

با این کار شما هم از مات شدن ویلنتون جلوگیری می کنید و هم باعث افزایش طول عمر اون میشید

امیدوارم که مفید باشه اگه سوالی هست در خدمتیم

 

نظرات 9 + ارسال نظر
ابوالفضل یکشنبه 5 آذر 1385 ساعت 05:35 ب.ظ http://ashsa.mihanblog.com

سلام. مرسی. عالی بود. بدرد من یکی که خورد.
یه سوال. میشه در مورد کلیفن بیشتر توضیح بدید. منظورم انواع اونه. یا کشور هایی که اون رو می سازند. بهترین نوعش چه مارکیه. و ...
آخه من یه کلیفن استفاده میکنم. هروقت که به سیمها میزنم صداش یه جوری میشه. نمی دونم چرا به نظر میاد بد تر میشه. مجبور میشم سیمها رو با دستمال پاک کنم یا آرشه رو . نمی دونم چرا.شاید واسه اینه که زیاد میزنم رو سیم در صورتی که تا اونجا که می دونم زیادیش صدا رو بهتر می کنه . شایدم مال کلیفن . شاید . برا همین اگه میشه یکم بیشتر توضیح بدید. ممنون میشم.

مارک کولیفن فعلا بهترینش پیراسترو هست که مال کشور آلمانه و البته کیفیت های مختلف داره از ۴۵۰۰ داره تا ۱۲ تومن فکر کنم که خوب هر چی ویلن شما بهتر باشه ارزش داره که پول بیشتری برا کولیفن خرج کنید
در مورد خشخش صدا هم یکی از دلایلش همون کولیفن نا مرغوبه و ربطی به زیاد نواختن شما نداره البته کولیفن اندازه داره و نباید اون رو زیاد استفاده کرد توصیه میشه هفته ای یکبار استفاده کنید و یه دلیل دیگه ای هم که به ذهنم می رسه عوض کردن کولیفنه شما وقتی از یک کولیفن استفاده می کنید باید تا اون آرشه و ویولن رو دارید از همون استفاده کنید یعنی نمیشه مارک بازی کرد! اما اگر هم خواستید کولیفن رو عوض کنید باید اینقدر بنوازید تا کولیفن از سیم ها و آرشه پاک بشه و هیچ اثری ازش نمونه که باز هم اوایل خشخش داره اما بعد درست می شه
خوب فعلا چیز دیگه ای به ذهنم نمی رسه باز هم اگر سوالی بود در خدمتیم

میثم یکشنبه 5 آذر 1385 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام خسته نباشید
جالب بود و از شنیدن در گذشت اقای بیات بسیار متاسف
خدایش بیامورزد
یا حق

یارپیـز دوشنبه 6 آذر 1385 ساعت 07:21 ب.ظ http://www.yarpiz.blogsky.com

سلام
اطلاعات بسیار جالبی بود. درسته به درد من نمیخوره ولی متشکرم که اطلاعات تخصصی درباره موسیقی را انتشار می دهید.
من هم از در گذشت بابک بیات بسیار ناراحت شدم. نمی دونم جای این اساتید را چه کسانی پر خواهند کرد.
شما سلامت باشید.

کورش دوشنبه 6 آذر 1385 ساعت 11:05 ب.ظ http://www.dream-hater.blogfa.com

سلام .
خسته نباشی .
خیلی وقت بود که نه خودم چیزی نوشتم و نه از کسی چیزی خوندم .
وبلاگ شما همچنان جالبه .
من برگشتم و اپ کردم و اگه سر بزنی خوشحال می شم .
تا بعد .
خداحافظ .

mehrdad دوشنبه 6 آذر 1385 ساعت 11:24 ب.ظ http://www.disengagement.blogfa.com

salamkhaste nabashid....baz ham harfe tekrarie hamihsamo mizanam....dar hali ke hameye webha tabdilbe hashie o birabt guyi shode ,....ye webe karbordi......keep on going

مهرداد بهراد دوشنبه 6 آذر 1385 ساعت 11:27 ب.ظ http://www.disengagement.blogfa.com

سلام خسته نباشید...حرف تکراری همیشه رو میزنم...یک وب کاربردی خوب و به درد بخور....اونم تو موزیک که ما اهل موزیک میدونیم در این کشور چقدر بی صاحبه......keep on going

ابوالفضل سه‌شنبه 7 آذر 1385 ساعت 08:49 ق.ظ

مرسی و ممنون.

محبوب سه‌شنبه 7 آذر 1385 ساعت 09:37 ق.ظ

سلام استاد:) این چند وقتی که ما نبودیم خیلی خیلی از خودت فعالیت در کردی ها !! همه شونو خوندم استفاده بردم و البته کوچ بابک بیات برای جامعه فقیر فرهنگی ایران یک فقدان محسوب میشه.موفق باشی .

محمد ابوالهادی چهارشنبه 14 آذر 1386 ساعت 08:22 ب.ظ

سلام امیدوارم موفقیتت روز افزون باشه
اسم من محمده ۳۴ سالمه یه کمی پیانو مینوازم . یه دختر ناز دو ساله دارم و یک پسر۱۰ ساله که دو ماهه شروع کرده به نواختن ویالن و آهنگهای سوزوکی و له ویالن رو بقدری قشنگ مینوازه که هم من و هم استادش باورمون نمیشه چون هم فرم انگشتاش عالیه و هم نوت خونی و ریتم نواختنش .
در جستجوی قطعات گوش آشنای ایرانی مثل قطعات بیژن یا هر چه که شما پیشهاد بدی هستم و نمیخوام قطعات ربع پرده باشن تا کوک و گوشش از فضای کلاسیک خارج نشه
خواهش میکنم کمکم کن . خیلی ازت ممنونم

سلام دوست عزیز
ببخشید که جواب با کمی تاخیر داده شد
ممنون که من رو در حدی دونستین که پیشنهاد بگیرین
خوب یکی از کتابهایی که حتما با اون اشنایی دارین کتاب اهنگ های آسان تارپینیان هست که اهنگ های ایرانی رو زیاد داره
من بیشتر می تونم در زمینه ی کلاسیک کمک کنم مثلا کتاب گام هریمالی و یا کتاب های ولفارت برای ویلن عالی هستن
ببخشید اگه نتونستم کمک زیادی کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد